Säkerhet i fokus vid hästtransporter

När man transporterar en häst så är det givetvis viktigt att man lägger fokus på säkerheten. Det finns en stor marknad för hästtransporter i Sverige och en stor variation av produkter som alla fyller en viktig funktion. För mig som driver bloggen så kretsar väldigt mycket i mitt liv om detta fantastiska djur, jag förstår vilka utmaningar och vilket ansvar man har som tidigare hästägare. När vi talar om säkerhet så bör man undvika eventuella genvägar eller att ta lätt på saker som vid första anblick inte verkar utgöra någon större betydelse. Underskatta ingenting är mitt absolut bästa tips. Transportering i hästtransport kan faktiskt vara en traumatisk upplevelse för hästen och därför är det viktigt med pauser under transport. Det är rekommenderat att man pausar minst en gång var åttonde timme i sex timmar. Under pausen ska de få foder, vatten och möjlighet att vila. Trots att vilan alltid ska ske nattetid så betyder det inte att så alltid blir fallet tyvärr. Man bör alltid planera i förebyggande syfte och ta till åtgärder för ökad körsäkerhet ifall plötsligt behov av en senare kvällskörning skulle uppstå.

Operazione Varenne, corse clandestine e spaccio di droga

En led ramp till bilen ökar körsäkerheten enligt senaste forskning

Om en akut situation skulle uppstå och en transport i kvällsmörkret blir nödvändigt så finns det flera åtgärder som man kan göra för att säkerhetsställa transporten. Jag kör en Subaru från 2014 och ljuset på bilen är ingenting att skryta om, ett påstående som de flesta subaruägare nog håller med om. I storstadstrafik så är detta inget problem men när man ska transportera en häst ute på landet så kan det utgöra en stor säkerhetsrisk. Jag pratade med min vän Thomas som arbetar med fordonsbelysning och han tyckte definitivt att jag borde montera en ledramp på Subarun som en “quick fix” så att säga. Efter långa diskussioner som sträckte sig över nästa ett halvår så besökte jag till slut Ljusgiganten.se där han arbetar som produktansvarig och började bläddra igenom alla tillgängliga extraljus. Han förklarade skillnaden mellan ramper och runda extraljus och jag kände snabbt att jag borde välja något som inte förändrade fronten på Subaru i någon större utsträckning. Jag klickade mig in på kategorin led ramp bil och bestämde mig kort därefter för en ramp som var ca 520 mm bred. Snart ska den monteras och jag återkommer med en video som demonstrerar ljuset både före och efter montage. Nu har jag trots allt följt rekommendationer som också stöds av den senaste forskningen, lite stolt är man över sig själv ändå!